Vedtekter
FMCC
Innhold :
1.0 KLUBBEN
1.0
KLUBBEN
Fredrikstad
MC-Club, FMCC, er en uavhengig motorsykkelklubb. Klubbens formål er å fremme
interessen for motorsykler og motorsykkelkjøring. Klubben skal ivareta
medlemmene og andre motorsyklisters interesser, og aktivt arbeide for et godt
samhold blant motorsyklister. Klubben kan også opprette eller delta i
organisasjoner som har et formål som sammenfaller med FMCC’s formål, dette
gjelder både som overordnet organisasjon, som medlem eller deltaker eller ved
eierinteresse.
Klubben
disponerer eget klubblokale/eiendom på Nøisom Gaard i Fredrikstad. Dette skal
forvaltes til beste for både klubbens medlemmer og lokalbefolkningen i tråd
med de føringer som er gitt for dette.
Klubbens
aktiviteter er organisert i 2 selvstendige ledd, klubben og FMCC Drift og Utleie
AS, hvorav den sistnevnte er ansvarlig og forretningsfører for alle eksterne
arrangement så lenge FMCC i eget navn eller via sine medlemmer har
aksjemajoriteten.
Klubbens
aktiviteter skal være i tråd med det gjeldene lovverk, og de forskrifter som
gjelder for enkeltområder.
FMCC
er tilsluttet Norsk Motorsykkel Union, NMCU. Klubben er åpen for alle uansett
kjønn, trosretning, politisk standpunkt og opprinnelse. Dog kan ikke personer
som i tale eller handling har vist eller viser ekstreme eller kriminelle
holdninger få medlemskap.
Klubben
ledes av et styre på seks personer som utpekes av og blant Rådet som består
av 12 av klubbens medlemmer med lengst ansiennitet/best egnet/best ferdighet til
å ivareta klubbens interesser. Klubben har ett rådgivende årsmøte i året
hvor styret drøfter årsplaner med medlemmene.
Årsmøtet
trekker opp retningslinjer og prioriteringer for klubbens satsningsområder og
drift. Styret er forpliktet til å følge disse så langt det er praktisk
gjennomførbart, ut i fra de ressurser som klubben til enhver tid råder over.
Årsmøtet skal hvert år godkjenne budsjett for driften. Årsmøtet skal også angi ut ifra de planer som foreligger, et minimum antall timer/vakter som alle medlemmer kan pålegges å utføre.
2.0
MEDLEMMENE
Alle
kan bli medlemmer av klubben dersom de aksepterer klubbens vedtekter og
forplikter seg til å følge disse.
Klubbens
medlemmer plikter å representere klubben utad på treff og samlinger.
Medlemmene skal lojalt følge vedtektene og de bestemmelser og forskrifter som
styret og Rådet til enhver tid beslutter for klubbens virksomhet. Medlemskap i
MC – interesseorganisasjoner og merkeklubber tillates.
Medlemskap
i andre MC - klubber tillates kun etter søknad. Dersom slik innmelding finner
sted uten at styret er informert eller i forbindelse med utmelding, tapes alle
rettigheter i FMCC. Innmelding i en annen lokal MC klubb vil normalt bli
betraktet som en utmelding av FMCC.
FMCC's
medlemmer av klasse RMEDL til og med PMEDL skal være tilsluttet NMCU gjennom
FMCC. I de tilfeller disse har status som familiemedlemmer etter NMCU's
statutter, betaler disse kun klubbens andel av medlemskontingenten. Støttemedlemmer
kan tilsluttes NMCU gjennom FMCC etter eget ønske.
Medlemsmerket (ryggmerket) kan bæres av klubbens medlemmer
av klasse RMEDL til og med klasse PMEDL etter betalt 2. års medlemskap.
Betingelsen er at medlemmet disponerer MC og har førerkort for denne, unntak
kan gjøres for svært aktive ASMED og familiemedlemmer etter NMCU’s
statutter.
Medlemmene i FMCC forplikter seg gjennom sitt medlemskap i
klubben til aktiv deltagelse i klubbens arbeid. Medlemmene skal innad i klubben
bidra til et godt sosialt forhold, og utad fremstå som representanter for
klubben på en slik måte at klubbens renommé ivaretas. Medlemmer med lang
erfaring i klubben og dens arbeid har et spesielt ansvar for å bidra til at nye
medlemmer i klubben finner seg til rette og blir kjent med klubben og dens
arbeidsmetoder. Medlemmer har en forpliktelse til å sette seg inn i klubbens
vedtekter og generelle holdninger, og til å følge disse som representanter for
klubben.
Medlemmene forplikter seg også til å ikke bruke klubben,
eller de kontakter som knyttes gjennom denne til virksomhet som er i strid med
de normer og regler som er alminnelig akseptert i samfunnet. Dersom et medlem
benytter klubben til alvorlig kriminell virksomhet, eller forsøker å forlede
andre til dette skal medlemmet ekskluderes for alltid.
Medlemskontingenten er gradert etter medlemsgrad og betales
årlig og senest 30 dager innen mottatt krav om innbetaling. Manglende
innbetaling av kontingent medfører automatisk at medlemskapet opphører ved
kalenderårets utløp. Justeringer av medlemskontingent utover 10 % inneværende
år fastsettes av årsmøtet.
Medlemskontingenten betales ikke tilbake ved utmeldelse eller
eksklusjon. Ved medlemskapets opphør skal medlemsmerket leveres tilbake.
Medlemmer klasse HMEDL og REKRU kan ekskluderes / suspenderes
etter vedtak fattet med 2/3 flertall av styret. Medlemmet kan anke slike vedtak
inn for Rådet som kan overprøve styrets vedtak med simpelt flertall. Medlemmer
av klasse HMEDL og REKRU kan også av styret med 2/3 flertall nedklassifiseres
til PMEDL dersom det unnlater å overholde sine forpliktelser. Medlemmet kan
etter 6 måneder søke om gjenopptak.
Medlemmer klasse PMEDL og ASMED kan ekskluderes / suspenderes
etter vedtak fattet med simpelt flertall i styret. Vedtaket kan skriftlig påklages
til Rådet, som kan overprøve styrets vedtak, eller sende saken tilbake til
styret dersom det foreligger nye momenter.
Medlemmer klasse PSMED kan ekskluderes / suspenderes etter
vedtak fattet med simpelt flertall i styret eller den styret gir myndighet til
dette. Avgjørelsen kan ikke ankes.
Dersom et medlem selger motorsykkelen, kan medlemskapet og
medlemsklassen opprettholdes ut året og påfølgende år. Etter dette kan det søkes
om dispensasjon for videre medlemskap dersom det foreligger spesielle grunner
for dette som alder, sykdom, økonomi etc.
Styret kan fastsette at enkeltmedlemmer eller grupper skal ha
lavere medlemskontingent p.g.a alder sykdom eller andre spesielle forhold.
Styret kan også frita enkeltmedlemmer for sine plikter i en periode dersom
medlemmets arbeids eller livssituasjon tilsier dette. Medlemmer som er fritatt
opprettholder sin medlemsstatus i perioden.
2.1 Medlemsklasser og antall
RMEDL Rådsmedlem (12)
HMEDL Hovedmedlem (40)
REKRU Rekrutt (12)
PMEDL Passivt medlem (Ubegrenset antall)
ASMED Aktivt støttemedlem (Ubegrenset antall)
PSMED Passivt støttemedlem (Ubegrenset antall)
Klasse RMEDL er selvrekrutterende og består av 12 medlemmer
som alle har sete som medlem eller varamedlem til klubbens styre. Rådet
rekrutteres blant klasse HMEDL, hovedmedlemmer. Medlemmer av denne klasse skal bære
tre 5 takkede stjerner med FMCC logo i klubbens farger på/over klubbvestens
venstre brystlomme.
Klasse HMEDL er beregnet for klubbens aktive motorsyklister
og som fullt ut ivaretar sine forpliktelser. Antall hovedmedlemmer kan ikke
overskride 40. Medlemmer av denne klasse skal bære to 5 takkede stjerner med
FMCC logo i klubbens farger på/over klubbvestens venstre brystlomme. Opptak til
medlemskap klasse HMEDL hovedmedlem skjer med 2/3 flertall i styret, dersom det
maksimale antall ikke er nådd.
Klasse REKRU er beregnet for motorsyklister som ønsker
hovedmedlemskap i klubben. De har alle forpliktelser og rettigheter etter
vedtektene, men ikke stemmerett på årsmøtet. Medlemmer av denne grad kan søke
styret om opptak som hovedmedlem klasse HMEDL etter 12 måneders prøvetid.
Antall rekrutter kan til enhver tid ikke overskride 12. Medlemmer av denne
klasse skal bære en 5 takket stjerne med FMCC logo i klubbens farger på/over
klubbvestens venstre brystlomme. Opptak til medlemskap klasse REKRU Rekrutt
skjer med 2/3 flertall i styret, dersom det maksimale antall ikke er nådd.
Klasse PMEDL er beregnet på motorsyklister som ønsker tilhørighet
til klubben men ikke ønsker eller har anledning til å delta i klubbens daglige
arbeid. Dog skal disse bidra på lik linje med medlemmer av klasse RMEDL og
HMEDL på klubbens egne MC-treff. De har ikke stemmerett på årsmøtet. Opptak
skjer etter søknad med simpelt flertall i styret.
Klasse ASMED er beregnet på sympatisører og medhjelpere som
ikke kjører/disponerer egen motorsykkel, men ønsker en tilhørighet til
klubben og bidrar aktivt i klubbens daglige arbeid. Dersom disse kjøper MC vil
disse kunne opptas som rekrutter klasse REKRU etter styrets beslutning. De har
ikke stemmerett på årsmøtet. Opptak skjer etter søknad med simpelt flertall
i styret.
Klasse PSMED er beregnet på sympatisører og medhjelpere som
ikke kjører/disponerer egen motorsykkel, men ønsker en tilhørighet til
klubben og bidrar lite i klubbens daglige arbeid. De har ikke stemmerett eller møterett
på årsmøtet. Opptak skjer etter søknad med simpelt flertall i styret, eller
til den styret delegerer denne oppgaven.
Rådsmøtet skal gi styret direktiver om antall medlemmer i
de enkelte ubegrensede klassene, dette for å sikre en fornuftig og harmonisk
medlemssammensetning. Dersom styret er i tvil om opptak av nye medlemmer skal
saken utsettes og forelegges rådet for uttalelse og eventuell beslutning.
3.0
STYRET / KOMITEER
3.1 Styrets funksjon
Styret har den daglige ledelse av klubben og har ansvaret for
den løpende drift.
Styret skal arbeide etter de retningslinjer som er pålagt
etter vedtektene. Styret skal avholde regelmessige styremøter, normalt første
onsdag hver måned kl 19.00. Tid og sted for styremøtene bekjentgjøres på
klubbens lokaler. Styret kan delegere mandat til enkeltpersoner og grupper av
medlemmer, herunder opptak i komiteer blant klubbens medlemmer.
Medlemmer av klasse HMEDL har anledning til å overvære
styremøter uten tale og stemmerett. Unntatt herfra er, hvis styret skal
behandle saker som gjelder enkeltmedlemmers personlige forhold. Komite medlemmer
kan pålegges møteplikt og har talerett i saker som direkte eller indirekte har
betydning i arbeidet i den enkelte komité.
Kun styret kan inngå forpliktende avtaler på vegne av
klubben, og den enkelte avtale skal før undertegnelse være behandlet på ordinært
eller ekstraordinært styremøte. Styret tar også stilling til klubbens
holdning i enkeltsaker og generell policy på områder innenfor klubbens
interessefelt. Offentlige uttalelser om klubben kan kun gjøres av styret i
felleskap eller av den eller de som er delegert slik myndighet.
3.2 Styrets sammensetning og valgbarhet
Styret med varamedlemmer velges av og blant Rådet. Valget
gjelder til inntill Rådet fatter annerledes vedtak. Styret har slik
sammensetning og rangordning:
· Formann.
· Kasserer.
· Sekretær.
· Styremedlem 1. – leder for Hus
og Hage komiteen.
· Styremedlem 2. – leder for
Kiosk/Fest/Bar komiteen.
· Styremedlem 3. – leder for
Treff/Tur/Opplærings komiteen.
· Varamedlemmer, de 6 øvrige som
har sete i Rådet.
3.4 Styrets arbeidsformer
Ingen styremedlemmer kan delta i behandling av saker som angår
dem eller eventuell samboer/ektefelle. Det samme gjelder saker hvor de har
personlig interesse av saksutfallet.
Styrevedtak fattes med alminnelig flertall, ved stemmelikhet
har formannen dobbeltstemme.
Styret fastsetter neste års medlemskontingent, dog kan ikke
styret øke medlemskontingenten med mer enn 20% uten at dette er vedtatt årsmøtet.
3.5 Komiteer
Komiteene har ansvar for den daglige drift av sine
virksomhetsområder etter de retningslinjer og rammer som styret trekker opp, og
i forskrifter for den enkelte komité. Styret kan delegere enkelte av komiteenes
arbeidsoppgaver til enkeltmedlemmer eller grupper av medlemmer dersom dette er
hensiktsmessig. Styret fastsetter i samarbeid med komitéleder antall personer i
hver enkelt komité. Som komitémedlemmer kan velges alle i medlemsklasse RMEDL
, HMEDL, REKRU og ASMED.
4.0
RÅDET
Rådet er ansvarlig for at klubben til enhver tid har et
fulltallig og funksjonsdyktig styre. Rådet har mandat til å avsette og
tilsette styrets medlemmer ved simpelt flertall. Rådet kan fastsette nye
vedtekter, og iverksette bestemmelser i vedtektene som ikke er tillagt styre.
Utvalget behandler også saker fra styret som styret ber om, samt saker som
framkommer av disse vedtekter.
Rådets antall skal bestandig være 12 medlemmer, hvorav
styrets formann fungerer som leder og styrets sekretær som referent. Organets møter
skal protokolleres og refereres i styrets møter. Utvalget skal rekruttere sine
medlemmer blant klubbens medlemmer av klasse HMEDL basert på lengst
ansiennitet/best egnet/best ferdighet til å ivareta klubbens interesser.
Dersom styremedlem eller medlem av Rådet fratrer, foretar Rådet
suppleringsvalg. Rådet trer sammen ved behov, dog minimum 4 ganger pr år.
5.0
ÅRSMØTET.
5.1 Årsmøtets myndighet
Årsmøtet holdes hvert år i begynnelsen av året.
Enkeltmedlemmer som ønsker saker tatt opp på årsmøtet skal meddele styret
dette innen 15. desember. Styret beslutter tid og sted for årsmøtet innen 15.
desember. Skriftlig innkallelse sendes umiddelbart alle medlemmer. Årsmøtet møtet
kan først avholdes 2 - to- uker etter at medlemmene har mottatt innkallelsen når
det er tatt hensyn til normal postgang. Årsmøtet skal avholdes innen 31.
januar.
Årsmøtet kan ikke behandle saker som i vedtekter er gitt
styret eller Rådet.
Stemmerett ved årsmøter har alle medlemmer av klasse RMEDL
og HMEDL som har betalt forfalt kontingent og har gyldig medlemskap. Møte og
talerett har alle medlemmer av klasse REKRU , PMEDL og ASMED som har betalt
forfalt kontingent og har gyldig medlemskap. Medlemmer som ikke har betalt
forfalt kontingent skal bortvises fra årsmøtet, dersom ikke kontingenten
betales på stedet.
Dersom det i løpet av året kommer saker av stor viktighet
kan styret eller rådet innkalle til ekstraordinært årsmøte.
5.2 Innkallelsen til årsmøtet skal
inneholde :
1. Tid og sted for årsmøtet.
2. Foreløpig Dagsorden
5.3 Dagsorden for årsmøtet skal
inneholde:
1. Åpning og registrering av fremmøtte stemmeberettigede
medlemmer.
2. Valg av ordstyrer og referent
3. Styrets årsberetning herunder styrets og Rådets
sammensetning
4. Godkjennelse av regnskap
5. Plan for kommende sesong
6. Godkjennelse av budsjett, herunder
kontingentfastsettelse utover styrets fullmakter
7. Valg av medlemmer til komiteer.
Valgbare er alle i gradene fra RMEDL, HMEDL, REKRU og ASMED.
8. Innkomne forslag fra medlemmene, styret og rådet
Ekstraordinært årsmøte inneholder ikke punkt 3 til 7
dersom disse ikke skal spesielt behandles.
Under plan for kommende sesong fastsettes styrets mandat og
årsmøtet trekker opp styrets retningslinjer og overordnede målsetninger. Årsmøtet
fastsetter rammer for aktiviteter og angir prioriteringer dersom det er
hensiktsmessig. Alle papirer skal så langt det er mulig vedlegges innkallingen
– og senest foreligge på klubbhuset 7 dager før årsmøtet avholdes.
Ekstraordinært årsmøte innkalles med minimum 14 dager varsel til de
stemmeberettige.
6.0
OPPLØSNING/IVERKSETTELSE
Oppløsning av klubben kan skje dersom Rådet vedtar dette
med 2/3 flertall på to påfølgende møter avholdt med 12 måneders mellomrom.
Ved en oppløsning tilfaller klubbens midler NMCU, Klubbens rekvisita fordeles
etter Rådets beslutning.
Iverksettelse av disse vedtektene krever valg av 12 medlemmer
av Rådet på siste årsmøte januar 2005.
I en overgangsfase ut 2005 kan tidligere hovedmedlemmer selv
velge om de skal tilhøre gruppe HMEDL eller PMEDL , tidligere støttemedlemmer
kan velge mellom gruppe REKRU og PMEDL , ønsker de å betraktes som gruppe
HMEDL skjer dette etter søknad til styret. Prøvemedlemmer overføres
automatisk til gruppe REKRU . Samboere og lignende som i dag er hovedmedlemmer
betraktes på lik linje med andre hovedmedlemmer.
7.0
VEDTEKTENE
Vedtektene kan kun endres av Rådet. Enhver vedtektsendring
krever 2/3 flertall i 2 møter avholdt med 12 måneders mellomrom.
Rådet kan allikevel endre vedtektene med 2/3 flertall dersom
Rådet enstemmig fastsetter at endringsforslaget kun er av redaksjonell art
og/eller ikke endrer vedtektenes intensjoner.
7.1 FORSKRIFTER
Styret kan foreslå forskrifter som praktisk regulerer
klubben/komiteenes og medlemmenes arbeid. Alle forskrifter skal forelegges rådet
som vedtar eller forkaster disse. For å vedta en forskrift kreves 2/3 flertall
i rådet. Forskrifter skal ikke stride mot klubbens sedvaner eller vedtekter.